tiistai 25. maaliskuuta 2014

Me mennään Tallinnaan, pu-pummilla Tallinnaan

No, ei kyllä ihan pummilla Tallinnaan menty.
Toiselle puoliskolle tuli tuossa kolmisen viikkoa sitten ajatus, että olisi kiva mennä laivalle. Minä, joka en ole koskaan ollut Tukholmassa, innostuin ajatuksesta. Sitten tulikin kommentti, että jos sittenkin mentäisiin Tallinnaan. No, mikäs siinä. Ihan huvikseen aloin sitten selailemaan matkoja ja lopulta se tuli varattua.

Saatiin kyyti Helsinkiin, niin ei tarvinnut pohtia, minne jättää auto parkkiin tai miten busseja kulkisi Helsinkiin ja miten Katajanokalle asti pääsisi.

Siellä sitten oltiin hyvissä ajoin, niin juotiin pullakahvit odotellessa laivaan pääsyä. Laivassa todettiin porukkaa olevan sen verran paljon, ettei meinannut istumapaikkaa löytää. Heti, kun Tax-Free aukeni, porukka paineli sinne.
Ikinä ei ole kyllä niin kovasti laiva keinunut kuin mitä nyt. Tosin, maissakin oli ollut perjantaina tosi kova tuuli. Ekaa kertaa tuli jopa huono olo.

Päästiin onneksi perille asti ja sitten taksilla hotellille. Pikkasen kyllä jännitti, kun kuski ajoi aika vauhdikkaasti hotellille. Tähän mennessä tottunut johonkin 8. kerroksen hotellihuoneeseen, niin nyt olikin kerros 19/24.

Lauantaina, perjantaisesta väsymyksestä ja 7h yöunista huolimatta, lähdimme aamupäivästä kiertelemään vanhaa kaupunkia. Vielä tuuli aika reippaasti mutta oli ihanaa kun aurinko paistoi.
Käytiin parissa kirkossa, kierrettiin näköalakohteita ja käytiin kahvilla. Sieltä suunnattiin tutkimaan Virukeskusta. Palattiin iltapäivällä hotellille ja kas, sitten tulikin nukuttua päikkärit.

Ennen päikkäreitä ehdittiin pohtia ruokapaikkaa ja päädyttiin italialaiseen ravintolaan, nimeltä Vapiano. Se oli aika jännä paikka. Kun päästiin ovesta sisään, meille annettiin kortit ja selitettiin miten homma toimii. Varattiin istumapaikat, tutkittiin ruokalistaa ja tilattiin juomat. Juomat tallennettiin kortille ja sitten lähdettiin tilaamaan ruokaa. Päädyttiin tilamaan Salsiccia con fichit, ne tehtiin siinä nenän edessä. Sitten vielä jälkkäriksi Death by chocolate ja Torta di coco e lime.
Sitten kun ne oltiin saatu kortille kerättyä ja ruuat nautittua, vietiin kortti kassalle ja sieltä katsottiin hinnat ja maksettiin.
Ajattelin itsekseni, että harmi, ettei ole alamäkeä hotellille, muuten voisi kieriä perille. :D
Käveltiin vähän pidemmän kautta takaisin hotellille ja otettiin matkalla muutama kuvakin.

Sunnuntaina nukuttiinkin pidempään ja aamupalan jälkeen hengailtiin hetki hotellihuoneessa ennen kuin kirjauduttiin ulos hotellilta ja lähdettiin kävellen satamaa kohti. Siis, se hotellihan ei ollut kovin kaukana satamasta, joten se kävely oli ihan jees. Pikkasen alkoi sitten ärsyttämään, kun tuli vähän vettä. Saatiin tavarat säilytyslokeroon, pidettiin pieni istumatauko ja lähdettiin kierteleen kauppoja ja taas satoi. Harkittiin tosin aikaisemmin jo, että lähdetään kiertelemään kauemmas mutta se vesisade vei innon kaikesta. Joten hengailtiin sitten terminaalissa reilu tunti kunnes päästiin laivaan ja saatiin odotella melkein 1,5h ennen kuin laiva lähti. Tällä kertaa oli paljon inhimillisempää olla laivassakin, kun ei enää keinuttanut.

Edessä vasemmalla Viron vapaudenmuistomerkki

City-train

Hotellimme Radisson Blu Sky

Hotellihuoneemme

Seuraavaa reissua odotellessa... :)